onsdag 22. mai 2013

Hvordan fylle en kake

INNLEGG nr 100 - tenk det da..

Innlegg nr 100 blir i dag feiret på bloggen med et innlegg om hvordan jeg fyller og trekker kaker. Håper noen drar nytte av det =) Forklarer litt under hvert bilde, men om noe er uklart så spør gjerne =)

Jeg har stekt en sjokoladekake i en firkanta form, den har fått avkjøle seg, og jeg har delt den i 3. Noen kaker deler jeg også i 4 slik at det blir 3 lag med fyll.
Det første jeg gjør er å lage en dik, slik at fyllet inni kaken ikke kommer i kontakt med lokket som skal oppå kaken. Dette gjør jeg både for at kaken skal bli stabil og fordi noen fyll og visse lokk ikke går så godt sammen. Fondant og kremfyll feks er ikke noen perfekt match siden fondanten da har en tendens til å smelte litt. Diken må altså være noe som tåler det lokket du skal ha. Her har jeg bare brukt vanlig smørkrem. Når diken er laget har jeg i fyller. Her har jeg brukt min verdens beste sjokoladekrem, bringebær og daimbiter.
Så legger jeg et lag til med kake oppå og gjør akkurat det samme som i første laget. Man må ikke ha to lag med likt fyll, men i denne kaken skulle det være det.



Når kaken er fylt, smører jeg den godt inn slik at det dekker hele kaken godt. Prøver å få det jevnt og fint slik at det blir fint når vi har lokket på, men om det er litt ujevent kan man jevne ut det når man ordner lokket også. Jeg pleier alltid å sette kakene mine i kjøleskapet i hvertfall 30 min etter at jeg har smurt de opp slik at dikene, fyllet og alt rundt setter seg litt.


Så kommer det som er vanskligst, men som absolutt er viktigst. Øvelse gjør mester og man blir bedre på det for hver gang.
Når man kjevler ut lokk til kaker er det viktig at lokket er større enn kaka slik at man har litt å gå på og slik at man kan legge lokket fint på kaka. På det første bildet ser du at jeg har lagt den kjevlede fondanten oppå kaka og begynt å smoothe litt rundt på kaka slik at det blir jevnt og fint. Til dette er det lurt å ha en smoother. Firkanta kaker er litt vanskligere enn runde, men det lærer man fort.. Når lokket er fint på kan man ta et pizzahjul å skjære rundt kaka slik at den overflødige fondanten blir tatt bort. Så er det bare å legge på pynt og ordne den slik du vil. Enkel pynt til en konfirmasjonskake her, eller så kan man pynte med litt andre ting slik jeg har gjort på kakene på bildet under.

Håper dere fikk noe ut av min jubileums how to =)
















5 kommentarer:

  1. Kjekt å se bilder av trinn for trinn :)

    SvarSlett
  2. Tusen takk for genialt tips ang dik på kakene! Det har jeg aldri tenkt over! =)

    Du er kjempeflink! Super blogg!=) takk for masse inspirasjon!

    SvarSlett
    Svar
    1. Værsegod Eirin =) Så koselig at du likte tipsene mine, og bloggen min.. :)

      Koselig med slike kommentarer =)

      Slett
  3. Hva smører du kaken med før du legger på fondant? Smørrekrem?

    SvarSlett