tirsdag 22. oktober 2013

Sjokoladecupcakes

I helga laga jeg sjokoladecupcakes.
Brukte en oppskrift fra Ingrid Hancock Bjerknes sin bok: Cupcakes - lag dem selv. Oppskrift kommer litt lengre ned i innlegget.
Har endel cupcakes former liggende i bakeskapet mitt, men denne gangen ville jeg teste noen jeg har fått gjennom jive.no som jeg har et lite samarbeid med.

Rosa med hvite og rosa firkanter, rosa med hjerte i bånn og striper og prikker på sidene og hvite med striper i regnbuens farger.

Slik ser de ut under =)


Lurt å bruke et muffinsbrett slik som dette når man bruker slike former, for da blir muffinsene så flotte.


Testa også en slik muffinsform som er litt stivere, de trenger ikke stå i slike muffinsbrett, for forma er så stiv at de blir like fine uansett..


Oppskrift Sexy sjokoladecupcakes
(Cupcakes - lag dem selv. Ingrid Hancock Bjerknes)
4 egg
125 g sukker
200 g margarin
225 g mørke sjokoladebiter
100 g hvetemel
1 ts bakepulver
2 ss sjokoladesaus fra Freia

Forvarm ovnen til 175 grader celsius.

Smelt margarin og sjokolade i en kjele eller mikrobølgeovn. Rør godt og la blandingen bli avkjølt.


Visp egg og sukker til eggedosis.


Ferdig eggedosis.


Vend inn mel og bakepulver. Vend det forsiktig inn for hånd, bruker du mikser ødelegger du luftigheten.


Tilsett sjokolade og margarinblandingen når den er avkjølt.


Rør godt slik at det ikke blir klumper..


Tilsett 2 ss Freia sjokoladesaus.


Fyll formene 3/4 fulle og stek de midt i ovnen i ca.20 min.



Vooooila... =)

Bruke ikke noe topping på disse da jeg syntes de smakte himmels uten.
Fordi man bruker mørk sjokolade og sjokoladesaus i røra ble det skikkelig god sjokoladesmak og ikke slik kunstig smak som det ofte blir når man bruker bakekakao..

Enjoy =)

1 kommentar:

  1. Hei, igjen.
    Denne oppskriften prøvde jeg forrige uke. Den er kjempe god. Takk for inspirasjonen.
    Håper alt er bra med deg og dine. Hils mamma.
    Klem fra Else

    SvarSlett