mandag 9. desember 2013

Caramel popcorn

Popcorn er noe alle, eller hvertfall de fleste har et forhold til.
Når jeg bodde i USA var popcorn noe vi MÅTTE ha når vi skulle på kino. I USA er det 1000 forskjellige smaker på pocornet, og karamel er en av dem.
I går lagde jeg Caramel popcorn som jeg har delt opp i cellofan poser og som blir flotte smågaver til venner =) Jeg lagde også brente mandler.

Her kommer oppskrift på 
Caramel popcorn 
2 pakker med micropopcorn (jeg brukte micropop, men du kan godt poppe i kjele også)
100 g smør
100 g sukker (brunt sukker eller vanlig)
6 ss sirup

Hvis du bruker brunt sukker blir det litt mer karamell-smak enn om du bruker vanlig sukker. Jeg hadde ikke brunt sukker når jeg lagde det i går, så brukte vanlig sukker og det ble veldig godt!

Ha smør, sukker og sirup i en kjele til smøret er smelta og sukkeret er oppløst. Ikke ha det for varmt slik at sukkeret brenner seg. I mellomtida popper du popcornet og setter på stekeovnen på 200.
Når massen i kjelen er ferdig, blander du det med popcornet, så har du popcornet utover et brett med bakepapir på og setter det inn i ovnen i ca 10 min.
VOILA - en flott gave, eller en veeeeldig god snacks til lørdagskosen






ENJOY =)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar