mandag 27. oktober 2014

Marengsspøkelser

Nå er det snart Halloween og det er en dag som er både elsket og hatet her i Norge! Jeg elsker dagen :) kommet nok mye av at jeg har bodd et år i USA og sett og opplevd hvordan man virkelig feirer dagen! 

I år skal vi slå skikkelig på stortromma og eldstegutten min skal ha Halloween fest med gutta i klassen. Det betyr at det blir litt baking og ordning på mor, og det er helt greit for jeg elsker å planlegge, og ordne sånne ting :) 

I går lagde vi marengsspøkelser. Enkelt og lettvint og veldig stilig. Du kan bruke mange forskjellige marengsoppskrifter til dette, men jeg valgte en som er rett fram og som ikke trenger å stå i ovnen i time på time :) Her kommer oppskrift og fremgangsmåte:


Marengsspøkelser 

(Ca to brett)

6 eggehviter 

2,5 dl sukker 

1 liten dæsj salt


*Visp eggehvitene 

*Bland sukker og salt

*Ha sukkeret i eggehvitene, litt og litt av gangen

*Visp på høy hastighet til marengsen er blank og til du kan holde bollen oppned uten at noe renner ut!

*Bruk en sprøytepose og sprøyt spøkelser ut på et brett med bakepapir. Stek i ovnen på 120 grader i ca 1 time!

TIPS: for at eggehvitene skal bli til marengs må vispen og bollen være HELT rent! 


Når spøkelsene er blitt kalde kan vi lage ansikt på de. Jeg blanda vann, melis og svart farge. Hadde det i en sprøytepose og lagde ansikt. Du kan også bruke en tannpirker om du vil!


Lykke til 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar